HTML

kerdeseink

Vannak kérdéseink?

Friss topikok

  • prikul: Érdekes.... sokszor elgondolkodtam - vagy inkább próbáltam belegondolni, mit is jelent(het) ez nek... (2012.05.25. 17:36) egy szót
  • prikul: azért kíváncsivá tett a bejegyző azzal... mit tart Jézus női arcának? hogy nekem hogyan jelenne m... (2011.05.10. 00:45) „She is black”
  • Takana: én igen. Te mire? ;) (2011.03.17. 11:06) Mire várunk?
  • prikul: @Takana: otthonteremtés, elfogadás: "az anyaság is el- és befogadással kezdődik" - ez nagyon jó go... (2010.12.07. 09:19) Nőiesség - Anyaság - Szigor
  • prikul: Én egy emberről hallottam ilyet (ha tényleg így volt), és még „híres” is..: kiöntötte a tintát a s... (2010.09.22. 17:09) mindent lát

Linkblog

2010.05.14. 13:37 Takana

szerinted

van igazi belső béke őszinte belső szabadság nélkül?

9 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://kerdeseink.blog.hu/api/trackback/id/tr512002759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

andrisi 2010.05.16. 18:25:41

Sokan vannak, akiknek inkább a belső/külső kötöttségek - pl. a vallás, vagyis valamiféle isten kívülről meghatározó szabályai - adnak békét. Szóval valószínüleg van, de nekem biztos nem. Másrészt, bár csak érintőlegesen kapcsolódik ide, nagyon fontos szerintem, hogy igazán szabadnak (szerintem) képtelenség magányosan lenni, bár ezt sokan tagadnák, s istenítenék (...) a szingliség szabadságának előnyeit. AMi szerintem önbecsapás, mert a magány rengeteg korlátot hordoz magában - pl. nem élhetem ki benne a törődésvágyam sem.

prikul 2010.05.18. 11:06:01

szabadság... kinek mit jelent a szabadság, az őszinte belső szabadság...
én egyértelműen nemmel válaszoltam, amikor elolvastam a kérdést: nincs belső szabadság igazi béke nélkül. és jó a kifejezés: igazi, őszinte, belső. a szabadság az egyik gyenge pontom. de azt vettem észre, a gyakorlatban megélt élet, a cselekedetek juttatnak el oda - ellenben a szabadságban való elméleti elmélyedéssel, ami sokszor inkább gátol -, éreztetik meg, hogy milyen lehet szabadnak lenni - mégpedig paradox módon, amikor sikerül elfeledkeznem magamról, lemondani, s másokért LENNI. sajna ritkán van, így ritkán éreztem, de ezek azok a pontok, pillanatok, amikor szabadnak érzem magam, és ezáltal békém is van. így fordítva is igaz - a szabadság adhatja az igazi békémet.
talán még az is lehet, hogy egymásra vannak utalva. részleges békét éreztem már úgy, hogy szabadságot nem. fordítva viszont még nem (hogy szabadságot éreztem volna, de békét nem..)

Lakat@ 2010.05.22. 16:35:14

Szamomra egyertelmu, hogy nem letezik belso beke, oszinte belso szabadsag nelkul. Hiszen a belso beke egyik alapfeltetele, hogy az illeto elfogadja sajat magat, ezt pedig oszinte belso szabadsag nelkul nem lehet.
Persze erdemes meghatarozni, mi a belso szabadsag. En azt ertem alatta, hogy az ember kepes magaba nezni, nem fel attol, hogy ott mit talal. Ha valaki nem mer szembenezni onmagaval, ha valaki tomlocbe zarja az igazi enjet, akkor oda a belso szabadsag.

Most hogy igy elgondolkoztam ezen, belso szabadsag es belso beke vegso soron nem is igen valaszthato szet, inkabb ugyanannak a dolognak ket aspektusa. Olyan ez, mintha az ember enje tenger lenne. A belso szabadsag igy azt jelentene, hogy szabadon, felelem nelkul buvarkodhat a melysegben, a belso beke pedig, hogy a tenger felszine csendes.

Takana 2010.05.27. 11:24:02

Mindenek előtt köszönöm Nektek a válaszokat - egészen őszintén! Sokat kaptam belőlük.

viszont született további kérdés is:
@andrisi:
ez azt jelenti, h a külső körülmények meghatározzák, h szabad tudok-e lenni, vagy h van-e békém? nem lenne pont önellentmondás? lehet, h kicsit furcsán artikulálódik, de régóta foglalkoztat a kérdés: Te akkor azt gondolod, h pl a koncentrációs táborban vagy gulágon nem lehettek boldogok az emberek? vagy nem volt belső szabadságuk? vagy békéjük? vagy az más?

andrisi 2010.06.07. 23:52:58

Igen, a belső békét szerintem külső dolgok is befolyásolják/meghatározzák (így, hogy rámutattál, ellentmondásosnak is látszódhat, de szerintem nem az.) Nem kennék mindent a külsőkre, nem attól-függ, de attól is. Egyébként is szeretem az "és"-t a "vagy"-al szemben. Csak kb. tudom beleképzelni magam egy k. táborba, és az az érzésem, hogy valóban boldognak nem lehetne ott lenni. túlságosan csak-belső az a béke-boldogság ami ott... Képzeld el hogy boldog-szabad-vidám-nemmagyányos vagy. Igen... elképzelted? És akkor örökre elvisznek valami sötét-poros helyre. Most komlyan azt mondod, hogy te tényleg továbbra is boldog-szabad? Szerintem relativizálva igen, de valóban nem.

Takana 2010.06.27. 14:12:19

@andrisi:
nekem az a bajom ezzel, és a boldogsággal kapcsolatban is, mert Te azt mondod, h magányosan nem lehet boldog az ember, hogy akkor mit jelent a szabadság?

andrisi 2010.06.27. 23:42:19

A vegytiszta szabadság egy életképtelen véglet azthiszem, amit túlmannáznak sokan. Nem egyedül létezünk, hanem társadalomban, és önmagunknak egy idő után unalmasak vagyunk - tehát a minden korláttól mentességet keresni, ha ez lenne a szabadság, hát... De akkor már jejtsd ki te is, Takana, hogy mi a szabadság.

Takana 2010.07.04. 20:38:14

@andrisi:
sokat gondolkodtam rajta, hogyan is definiálhatnám. talán: a szabadság számomra most önismeretet, elfogadást és elengedést jelent. azt a nyugvópontot, hogy az ember szembesül azzal, hogy kicsoda, hol vannak a határai, mik a szükségletei, a vágyai, az elképzelései, elfogadja és megvan benne az a készség, hogy elengedje ezeket...
na, mit gondolsz erről?

andrisi 2010.07.30. 12:21:56

hogy ezt inkább önismeretnek nevezném, nem szabadságnak - de ha pl. úgy érted, hogy a múlttól való elszabadulást (elengedést) akkor oké - de én nem ezt értettem általában szabadság alatt
süti beállítások módosítása